Náš výrobný proces je skutočné majstrovské dielo

Pri výrobe farieb na báze ľanového oleja sa kombinujú dve zložky, a síce ľanový olej a farebné pigmenty. Profesionálny prístup sa pri tejto výrobe zakladá v prvom rade na poznaní vlastností rôznych pigmentov vo vzťahu k ľanovému oleju a schopnosti odborne ich vyhodnotiť. Každý pigment sa pri miešaní s ľanovým olejom totiž správa inak. V prvom rade sa jedná o mechanické spracovanie, ktoré je najdôležitejšie.

Pre dosiahnutie optimálneho výsledku používame rôzne druhy miešačiek a mlynčekov. Zvlášť by som vyzdvihol našu trojvalcovú miešačku. „Mletie“ farby, t. j. zjemnenie zrnitosti pigmentov v záujme ich rovnomerného rozptýlenia v ľanovej farbe, sa spomína už v literatúre zo 16. storočia. Do polovice 19. storočia sa táto práca robila výlučne ručne, ale neskôr sa postupne začali používať strojové trojvalcové miešačky. Niektoré z našich farieb melieme v moderných rozptyľovacích strojoch, ale niektoré špeciálne prírodné pigmenty vyžadujú valcový mlyn, aby sa dosiahol čo najlepší výsledok. Ľanový olej sa pridáva do rozomletej farebnej pasty v takom množstve, aby sa dosiahla požadovaná viskozita, pripomínajúca hustý jogurt. Rovnováha medzi ľanovým olejom a pigmentom je dôležitá kvôli skladovaniu farby. V našich uzavretých plechovkách by mali byť ľanové farby použiteľné mnoho rokov.

Pri vytváraní odtieňových nuáns našich štandardných náterov začíname vždy od našej základnej škály odtieňov, v ktorých farba obsahuje jeden farebný pigment a ľanový olej. Niekoľko základných odtieňov sa odváži a potom zmieša, aby sa tak vytvoril nový odtieň. Napríklad Köpenhamnsgrön (kodaňská zelená) sa vyrába zo základných odtieňov järnoxidsvart (železitá čerň), kromoxidgrön (chromoxid zelený), grön umbra (zelená umbra), guldockra (zlatý oker), järnoxidgul (žlť z oxidov železa), ako aj trochu z odtieňa zinkvitt (zinková beloba). Keď je farba hotová, prejde procesom kontroly a schvaľovania. Potom sa buď uskladní, alebo sa ňou naplnia plechovky.

Veľká časť práce sa robí ručne a preto sa tento proces označuje ako priemyselno-remeselná výroba. Výroba špeciálneho odtieňa obyčajne prebieha nasledovne. Zákazník si vyžiada odtieň na základe vlastnej vzorky, ktorou môže byť kúsok odlúpnutého starého náteru alebo predmet určitej farby. Naše znalosti o kombinovaní farieb nám umožňujú rýchlo vyhodnotiť, ktoré z našich základných odtieňov by sa mali použiť, aby vznikol zákazníkom požadovaný odtieň. Tento proces miešania sa nápadne podobá tomu, keď šéfkuchár ochucuje svoje jedlo. Všetko riadia zmysly; u šéfkuchára je to chuť, v našom prípade zrak.

Farba na báze ľanového oleja má vysokú hustotu a hmotnosť jedného litra sa pohybuje v rozmedzí od 1,5 do 2,2 kg, v závislosti od použitého pigmentu. Vďaka vysokému obsahu pigmentu táto farba vynikajúco kryje a má vysokú (plošnú) výdatnosť.

Suroviny; pigmenty a ľanový olej

Farebné pigmenty sú z chemického hľadiska organické alebo anorganické zlúčeniny. Organické pigmenty sú tvorené uhľovodíkmi, anorganické sú hlavne zlúčeninami kovov s minerálmi. Anorganické pigmenty sú vo všeobecnosti stabilnejšie, ak sú vystavené svetlu a vzduchu a s ľanovým olejom fungujú najlepšie. Anorganickými pigmentmi sú napríklad všetky prirodzene sa vyskytujúce zemité pigmenty (hlinky), ďalej všetky pigmenty z oxidov železa, oxidu zinočnatého, oxidu titaničitého a zlúčeniny kobaltu.

Našou snahou je používať vo farbách anorganické pigmenty, čím sme zároveň schopní uspokojiť požiadavky trhu na širokú paletu odtieňov ako aj zostať priateľskí k životnému prostrediu. Nedávno sme objavili nové moderné anorganické pigmenty, ktoré dokážu nahradiť farebne výrazné chrómové, kadmiové a olovnaté pigmenty. Nové pigmenty obsahujú zlúčeniny iných kovov, ktoré sú neškodné pre životné prostredie.

Môžete si byť istí, že v našich výrobkoch sa nenahrádza prírodný oker, umbra alebo terra nejakými podobnými pigmentmi z oxidov železa. Takže bensvart (kostná čerň) stále obsahuje spálené zvieracie kosti a koboltblått (kobaltová modrá) obsahuje skutočný kobaltový pigment.

Naša spoločnosť používa iba za studena lisovaný ľanový olej

Ak sa lisujú ľanové semiačka bez toho, aby sme ich vopred zohriali, získame síce menej oleja, ale produkt je čistejší a priezračnejší.

Čerstvo vylisovaný ľanový olej sa nazýva za studena lisovaný surový ľanový olej. Pred použitím sa olej nechá minimálne pol roka odstáť. Za ten čas sa nečistoty usadia na dne nádoby, potom sa čistý olej stočí a je pripravený na použitie. Keďže jeho povrchové napätie je v porovnaní s vodou nižšie, surový olej má úžasnú vlastnosť prenikať do natieraných povrchov aj bez toho, aby ho bolo potrebné pred aplikáciou ohriať. Vďaka tejto vlastnosti je možné ľanový olej použiť na výrobu základných náterov pre exteriéry. Tento olej používame aj na výrobu umeleckých olejových farieb. Surový ľanový olej schne relatívne pomaly, ale ľudia už dávnejšie prišli na to, že ak ho zohrejú, tak vyschne rýchlejšie. Tento proces sa všeobecne označuje ako „varenie“ a produkt sa predáva pod názvom za studena lisovaný prevarený ľanový olej.

Pri spôsobe varenia, ktoré my používame sa olej zohreje na približne 140° C a obohatí sa o kyslík a soli kovov, aby bol reaktívnejší. Olej je potom trochu hustejší ako pôvodný surový produkt, ale má tie isté vynikajúce adhézne a penetračné vlastnosti. Takto upravený olej používame ako spojivo našich farieb.

Pre zušľachtenie surového ľanového oleja tiež používame veľmi starú metódu pri ktorej sa vystaví prirodzenému slnečnému svetlu a kyslíku vo vonkajšom prostredí počas niekoľkých mesiacov. V priebehu tohto procesu olej nielen oxiduje a hustne, ale slnečné svetlo ho aj zosvetlí. Takýto produkt sa nazýva ľanový olej zhustnutý vplyvom slnečného svetla a používa sa ako prísada do farby pre posledný / záverečný náter, ktorej účelom je zvýšiť lesk ako aj zlepšiť krycie vlastnosti a schnutie.

Slovník