Štandardné odtiene
BIELA A SVETLOSIVÁ
Najväčší dopyt je po rôznych odtieňoch bielej farby a náš štandardný odtieň bielej, titánovo-zinková biela, je súčasťou väčšiny našich farebných odtieňov. Všetky biele a svetlosivé odtiene obsahujú kombináciu pigmentov oxidu titaničitého a oxidu zinočnatého.
Tieto dva oxidy sa navzájom dobre dopĺňajú. Oxid titaničitý dodáva farbe výborné krycie vlastnosti a oxid zinočnatý tvrdosť a lesk. Oxid zinočnatý tiež zabezpečuje dobrú ochranu natretého povrchu pred riasami a plesňami. Používame ho vo všetkých našich odtieňoch, vrátane čiernej.
Výsledkom kombinácie čiernej a bielej sú svetlomodré tóny farieb, ktoré sa niekedy označujú „poor-man’s blue“ (modrá farba chudobných). Pre farebné vyváženie tejto modrej používame žltý oker, umbru a žlť z oxidov železa. Rovnakým spôsobom vyrábame aj rôzne odtiene svetlosivej.
ŽLTÁ
V našich žltých odtieňoch používame nasledovné pigmenty: rôzne žlté okre, žltú z oxidov železa, niklovo-titánovú žltú a ďalšie anorganické zlúčeniny kovov. V niektorých prípadoch sú v kombinácii s bielou, umbrou a čiernou, aby sa dosiahla správna rovnováha.
Označenie „žltý oker“ je všeobecne známe a dlhodobo používané. Najlepšie pigmenty sa až dodnes získavajú z vrstiev hliny v Stredomorí a ich odtiene sa pohybujú od žltohnedej po červenohnedú. Žltý oxid železitý sa vyrába zo železného šrotu a má o niečo jasnejší žltý tón ako oker. Tento pigment je výsledkom procesu recyklácie.
Pre ďalšie zvýšenie jasnosti a žltosti, napríklad do odtieňa Sun yellow (slnečná žltá) sa pridávajú zlúčeniny niklu a titánu ako aj bizmutový pigment. Toto sú anorganické kovy, ktoré sú stabilné, svetlostále a schválené pre uvedené používanie. Nahrádzajú predtým bežne používané pigmenty s obsahom chrómu a olova.
ČERVENÁ
Červené pigmenty, ktoré najviac používame, sú rôzne oxidy železa, burnt terra (pálená terra / hlinka) a červený oker. Keďže sa vo Švédsku tradične používa vápenný náter v odtieni Falu Red (Falu červená), často dostávame otázku, ktorý z našich odtieňov ľanových farieb je mu najpodobnejší.
Naša odpoveď je, že 1A-222 Deep Iron Oxide Red (Tmavá červená z oxidu železitého) sa najviac zhoduje s vápenným Falu Red a naša farba Falu Red sa zhoduje s vápennou farbou Light Falu Red (Svetlá červená falu). Označenie English Red (Anglická červená) používame pre jeden z odtieňov oxidu železitého. Vyrábame tiež jeho svetlejší variant 10A a jemne tmavší odtieň 48A. Farba irone oxide minium (minium z oxidu železa) sa používa ako ochranný antikorózny náter na kovy, ale je vhodný aj na drevo.
Naše červené farby sa môžu použiť aj na jednovrstvovú povrchovú úpravu nehobľovaného reziva. Farbu pre jednovrstvovú povrchovú úpravu si môžete namiešať podľa návodu. Je to alternatíva vápenných náterov pre lokality vystavené vplyvom počasia. Ľavá polovica obrázku vyššie nad týmto textom ukazuje plochu na južne orientovanej fasáde, ktorá bola pred 15 rokmi natretá jednou vrstvou farby. Na pravej polovici obrázku je tá istá fasáda osviežená novou vrstvou farby. Ako vidieť, farba je mimoriadne stabilná a to z toho dôvodu, že používame veľké množstvo červeného pigmentu z oxidu železa bez pridania lacnejších doplnkových pigmentov.
ZELENÁ
Na výrobu zelenej ľanovej farby sa väčšinou používa (zelený) pigment na báze oxidu chrómu (nemýľte si ho s dávnejšie používanými pigmentmi chrómovej zelenej a zinkovej zelenej, ktoré sú toxické). Na výrobu našich odtieňov zelenej lomíme zelený pigment na báze oxidu chrómu s čiernou, umbrou, okrom, žltou na báze oxidu železitého atď.
Zelené odtiene je možné miešať s odtieňmi čiernej alebo modrej a (následne) so žltou. Výsledkom je rozsiahla škála odtieňov. Vpravo je obrázok kúpaliska Ribersborg kallbadhus v Malmö, ktoré zreštaurovali v roku 1999 podľa pôvodného vzhľadu z roku 1904. Celá budova bola natretá ľanovými farbami s použitím pôvodných odtieňov. Toto reštaurovanie získalo v Kodani od Foreningen Hovedstadens Forskønnelse” (Združenia pre skrášľovanie hlavného mesta) diplom.
MODRÁ
Polodrahokam lapis lazuli (prírodný modrý ultramarín) bol dlhé obdobie jediným dostupným zdrojom čisto modrého pigmentu. Bol taký drahý, že sa používal iba v umeleckej tvorbe. Keď na začiatku 19. storočia vyrobili syntetický variant lapis lazuli (syntetický ultramarín), vzrástlo aj používanie modrej farby, predovšetkým pri výrobe tapiet. Na začiatku 19. storočia sa začali vyrábať aj kobaltová modrá a parížska modrá. V 30. rokoch 20. storočia sa začal používať organický pigment Monastral blue (ftalocyanínová modrá).
Modré odtiene ľanových farieb vyžadujú viac údržby ako iné odtiene. Najstabilnejším pigmentom je kobaltová modrá. Je drahý a preto je cena za liter farby v porovnaní s inými často vyššia. Avšak, skôr ako by ste sa nechali odradiť cenou, zvážte si nasledovné fakty. Kobaltová modrá farba sa zriedka používa na fasády, väčšinou sa ňou natierajú okná, dvere a podobne. Predstavte si, že chcete natrieť 10 okien. Budete potrebovať maximálne 1 liter na tri vrstvy náteru. Ak jeden liter farby stojí 110 €, tak náklady na natretie jedného okna budú 11 €. Vedeli by ste nájsť na okne ešte niečo, čo by bolo také lacné?
Ultramarínová modrá je citlivá na kyseliny prítomné vo vzduchu. Toto môže byť problémom, pretože pigment sa čiastočne zmení na sadru a vybledne. Dnes používame zapuzdrený ultramarínový pigment, ktorý ho chráni pred týmito kyselinami. Okrem modrých pigmentov používame v našich modrých farebných odtieňoch aj čiernu, umbru, oker a bielu. Výsledkom zmiešania čiernej a bielej sú jemné modré tóny, ktoré sa zvyknú označovať aj ako „poor- man’s blue“ (modrá farba chudobných).
=”]
SIVÁ, HNEDÁ A ČIERNA
Pri výrobe farieb používame dva čierne pigmenty. Čierny pigment na báze oxidu železa je veľmi stabilný a má vysokú kryciu schopnosť. V minulosti používaná kostná čerň – Bone Black sa vyrába z pálených zvieracích kostí.
Čierny oxid železa má výborné krycie vlastnosti a teplý farebný tón. Kostná čerň má hlboký a čisto čierny farebný tón, ktorý je kvôli svojej priesvitnosti veľmi dobrý na miešanie s inými farbami. Hnedé odtiene sa vyrábajú s použitím hnedého oxidu železa, zelenej umbry a pálenej umbry. Zelená umbra nie je napriek názvu práve zelená, ale skôr hnedastá, tak ako všetky ostatné umbry. Tento pigment má v sebe menej červene, čo ho robí veľmi užitočným pri miešaní mnohých odtieňov. Zmiešaním zelenej umbry s čiernou, hnedou alebo bielou vzniknú rôzne odtiene sivej.